انواع ریسک ها در سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی CVC

    سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی (CVC) به عنوان یک استراتژی منعطف به وجود آمد تا سازمان‌ها بتوانند در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنند و از نوآوری و فرصتی برای رشد بهره‌مند شوند. با این وجود مثل هر شیوه سرمایه گذاری دیگر،‌ CVC هم بدون ریسک نیست. سازمان‌ها پیش از آغاز سفر مشارکتی خود با استارتاپ‌ها،‌ بهتر است ابتدا این ریسک‌ها را بشناسند و مدیریت کنند.

    1. همسویی و قابلیت یکپارچه‌سازی

    یکی از ریسک های اصلی سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی، قابلیت یکپارچه‌سازی با فضای پرریسک،‌ سریع و پرتلاطم استارتاپ‌هاست. انتظارات اشتباه، مشکلات ارتباطی و تفاوت در فرایندهای تصمیم‌گیری می‌توانند به اصطکاک منجر شوند و قابلیت ادغام استارتاپ‌های نوآور در اکوسیستم سازمان را تحت تاثیر قرار دهند.

    1. تضاد فرهنگی

    فرهنگ استارتاپی بر پایه چابکی، تجربه‌گرایی و تکرار سریع فرایندها استوار است. اما سازمان‌ها ساختار سلسله مراتبی خود را تثبیت کرده اند و ریسک‌پذیری اندکی دارند. تلفیق این دو فرهنگ دشوار است. تطابق فرهنگی است که می‌تواند همکاری و نوآوری را بهبود بخشد.

    1. انحراف استراتژی

    در‌حالی‌که هدف سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی همسویی با اهداف سازمان است، انحراف استراتژی می‌تواند منابع و تمرکز را از فضای اصلی کسب‌وکار سازمان دور کند. پافشاری بیش‌ازحد بر روی موفقیت استارتاپ‌ها ممکن است به اهداف بلندمدت سازمان آسیب بزند.

    1. سوددهی غیرقطعی

    استارتاپ‌ها ذاتاً نسبت به کسب‌وکارهای تثبیت شده بیشتر در خطر شکست هستند. سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی یا CVC نیز از آسیب شکست استارتاپ‌ها در امان نیست. از این رو سازمان‌ها باید احتمال از‌دست‌رفتن سرمایه خود را در نظر داشته باشند.

    1. مدیریت تنوع در سبد سرمایه گذاری
    خواندن
    تاریخچه سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی CVC

    ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری CVC از نظر صنایع، فناوری‌ها و مراحل رشد استارتاپ می‌تواند به کاهش ریسک منجر شود. با این حال مدیریت ضعیف سبد سرمایه گذاری ممکن است تمام تلاش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و به سود غیربهینه منجر شود.

    1. استقلال در برابر نفوذ

    ایجاد توازن میان آزادی عمل استارتاپ‌ها و نفوذ سازمان سرمایه گذاری‌کننده امری دشوار است. کنترل بیش‌ازحد روحیه نوآورانه استارتاپ‌ها را تضعیف می‌کند و اگر سازمان از نفوذ کافی برخوردار نباشد،‌ ممکن است به نتایج استراتژیک مورد نظر خود دست پیدا نکند.

    1. فضای رقابتی

    سازمان‌هایی که در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند،‌ باید از رقابت‌ احتمالی کالاها یا خدمات شرکت‌های تابعه با شرکت اصلی آگاه باشند. ایجاد توازن میان همکاری و رقابت درمورد استارتاپ‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

    1. مسائل قانونی و نظارتی

    ممکن است شرکت‌های سرمایه گذاری CVC با محدودیت‌های قانونی بیش از شرکت‌های CV مواجه شوند. پیچیدگی‌های قانونی، مسائل مربوط به دارایی‌های معنوی و تطابق با قوانین از جمله مشکلاتی هستند که سازمان‌های مطرح در هنگام ادغام با استارتاپ‌ها با آن‌‌ها مواجه می‌شوند.

    1. تمرکز بر کوتاه‌مدت

    گاهی اوقات جذابیت سودآوری در کوتاه‌مدت می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری دوراندیشانه شود. تأکید بیش‌ازحد به سودآوری فوری ممکن است بر مزایای استراتژیک در بلندمدت سایه بیندازد.

    1. برآورد موفقیت

    تخمین میزان موفقیت سرمایه گذاری های CVC به چیزی بیش از سودآوری در کوتاه‌مدت نیاز دارد. ارزشیابی تأثیرات استراتژیک،‌ تجربیات کسب شده و تأثیرات نوآوری کار ساده‌ای نیست و ممکن است به دست کم گرفتن ارزش تولید شده منجر شود.

    منبع

    به نقل از شنبه مگ

    Share.

    مشاور تامین مالی و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی cvc مدیر سابق دبیرخانه صندوق های پژوهش و فناوری

    لغو پاسخ